ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم
سرخط خبرها

کنعانی: دور جدید مذاکرات در راه است| تحولات عراق را با دقت دنبال می‌کنیم| آخرین اخبار از مذاکره با عربستان و حق‌آبه هیرمند+ فیلم

  • کد خبر: ۱۱۹۵۷۶
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کنعانی: دور جدید مذاکرات در راه است| تحولات عراق را با دقت دنبال می‌کنیم| آخرین اخبار از مذاکره با عربستان و حق‌آبه هیرمند+ فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کند و گفتگو را بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور می‌داند.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا آغاز ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و یاران باوفای آن حضرت را تسلیت گفت و همچنین به خانواده‌های قربانیان ناشی از سیل اخیر تسلیت گفت و مراتب همدردی عمیق خود را ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از مسئولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند، قدردانی کرد و از کشور‌ها و ملت‌ها و سفارتخانه‌هایی که به این مناسبت در این حوادث تلخ با دولت و ملت و خانواده‌های داغدار این حوادث ابراز همدردی کرده و برخی از کشور‌های همسایه که کمک‌هایی را ارسال کردند، تشکر کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به دولت‌ها و ملت‌هایی که در مناطق پیرامونی ما دچار حوادث مشابه سیلاب شدند نیز تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

کنعانی به مناسبت‌های این هفته از جمله روز حقوق بشر اسلامی اشاره و بیان کرد: مقارن سالروز تصویب حقوق بشر در اسلام که در ۱۳۶۹ توسط کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در اجلاس قاهره به تصویب رسیده شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق گفت: عراق کشور بزرگ و همسایه مهم ماست. به طور طبیعی تحولات جاری عراق را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق امنیت ایران و منطقه است.

کنعانی ادامه داد: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و معتقدیم ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیر رهبران عراق می‌توانند از این مرحله به خوبی عبور کنند و شاهد ثبات و آرامش روزافزون در عراق باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: بحث حق‌آبه موضوع بسیار مهمی است. رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی داشت بر بحث ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران مبتنی بر قراردادهای قبلی ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی برای ماست. التزام هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به مفاد قراردادهای پیشین، یک محک و آزمونی است مبنی بر میزان التزام مقامات این کشور به توافقات مشترک و رعایت حق و حقوق همسایگان است. در وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کنیم. در این ارتباطات ایران اعلام آمادگی کرده است که چنانچه موانع فنی وجود دارد، آماده همکاری با طرف های ذیربط افغانستانی است.

کنعانی تاکید کرد: آنچه مهم است؛ تحقق این امر به همکاری صادقانه طرف‌های ما در کشور دوست افغانستان بستگی دارد و این را نشانه حسن نیت می‌دانیم که دوستان ما مایل هستند همکاری مبتنی بر تعامل سازنده را با ایران شکل دهند. تلاش‌های خود را با جدیت ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران از برادران در افغانستان نیستیم. میزان آبی که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود ناچیز است و انتظار داریم برادران در افغانستان به مسئولیت خود در این ارتباط عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره روند گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. روند مذاکره را منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم.

کنعانی افزود: روزهای گذشته به طور جدی پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته پیشنهاد داده و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. ما از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان دادیم.

وی اضافه کرد: بعد از تبادل پیام‌ها در هفته‌های اخیر که رخ داد و بررسی‌ها روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به توافق منطقی معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات انحرافی خودداری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص رابطه با اردن اظهار داشت: رابطه مستقیم دوجانبه ای با اردن داریم و سفارتخانه‌ها بین دو کشور برقرار و فعال است و امکان گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور وجود دارد و ارتباطات تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور برقرار بوده است و از هر تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم. ایران در این زمینه منعطف عمل می کند و از تحولات مثبت استقبال می کند.

کنعانی درباره تامین سوخت لبنان توسط ایران اظهار داشت: در جریان شرایط سخت مردم عزیز لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند و مبتنی بر سیاست‌های غلط منطقه‌ای خود شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ای رقم زدند که مردم این کشور در رنج هستند، ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به جمهوری اسلامی ایران ارائه شود ایران با دید مثبتی موضوع را بررسی خواهد کرد.

کنعانی همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سئوالی درباره درگیری مرزی مرزبانان ایرانی با نیرو‌های طالبان اظهار داشت: برداشت ما از اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان این است که به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیرو‌های مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی دو کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سال‌های گذشته یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر ایجاد کردیم. در بخشی از این مناطق به نظر می‌آید نیرو‌های مرزبانی افغانستان در خصوص وضعیت مرزی تو جیه نیستند و شناخت دقیقی از مناطق و خطوط مرزی ندارند و برخی اقدامات و تحرکات آن‌ها باعث ایجاد سوءتفاهم و بعضا برخورد مرزی می‌شود.

وی تاکید کرد: نیرو‌های مرزبانی ایران با اشراف بر مرز‌های منطقه با دقت تحرکات مرزی را رصد می‌کنند. این انتظار را از مقامات سرپرستی افغانستان داریم که نیرو‌های مرزبانی خود را با دقت بیشتری توجیه کنند و نسبت به خطوط مرزی آشنا و نسبت به وظایفشان توجیه کنند و شاهد تکرار این گونه اتفاقات نباشیم.

کنعانی همچنین دربارخ آتش‌بس در یمن گفت: موضع ما درباره جنگ ظالمانه علیه یمن روشن بود و معتقد هستیم این جنگ نباید شکل می‌گرفت و راهکار آن سیاسی است نه نظامی. همواره حامی آتش بس بودیم با این نگاه که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: از آتش بس حمایت کردیم و معتقدیم آتش بس ضرورت اساسی است که روند سیاسی آغاز شود. آتش بس باید ادامه یابد در عین حال آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست.
اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن شکل بگیرد. اجازه فعالیت بنادر آبی و فرودگاهی یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک‌های اولیه و انسانی و مایحتاج اساسی برای یمن فراهم شود و روند گفت‌وگوی یمنی – یمنی و دولتی ملی به انتخاب مردم شکل بگیرد. از ادامه آتش بس حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص روابط با چین اظهار داشت: اراده مشترک در عالی‌ترین سطح برای گسترش روابط با چین وجود دارد. بخش قابل توجهی از گفت وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور ناظر بر بعد دوجانبه همکاری‌ها و فعال سازی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است و وارد فاز اجرایی این توافق شدیم.

کنعانی اضافه کرد: در سفر سال گذشته وزیر خارجه به چین و دیدار با همتای خود عملا به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسما اعلام کردیم و از آن زمان تا الان جهش خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که این جهش در سایه تحریم‌های آمریکا جهش قابل توجهی است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران و چین را شاهد بودیم. رشد حدودا ۵۸ درصدی صادرات به چین را شاهد بودیم و این تنوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف بوده است. در سایه داشتن یک سند جامع، وجود اراده سیاسی مشترک در عالیترین سطح بین دو کشور و سیاست ایران مبنی بر گسترش مناسبات با همسایگان و سیاست آسیا محور خوش بین هستیم که اتفاقات مثبتی در روند رو به رشد مناسبات ایران با چین شکل بگیرد و این مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور است.

کنعانی همچنین درباره سفر زائران ایرانی به عراق بیان داشت: در طول سال‌های گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و میزان اقبال و استقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا (ع) در کشورمان و حتی در کشور‌های همجوار برای عزیمت به زیات عتبات عالیات در عراق با توجه به این حجم گسترده و عظیم علاقه‌مندان برای این‌که مدیریت بهینه و متمرکزی شود و بیشترین تسهیلات و خدمات را ارائه و در حوزه مرزی تراکم جمعیت را مدیریت و در طول مسیر خدمات بهتری را ارئه کنند ستاد مرکزی اربعین در کشور شکل گرفت و مسؤولیت آن با وزارت کشور است و وزارت خارجه از اعضای این ستاد است و در آنجا مسائل را مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و وزارت خارجه به عنوان مسؤول تنظیم مناسبات دوجانبه به وظایف خود عمل می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: توافقات با مقامات ذیربط عراق انجام و تسهیلات خوبی در خصوص روادید فراهم شده است. آرزو می‌کنیم در سال جدید هم مراسم عزادارای دهه اول محرم و در طول مسیر ماه محرم و صفر و اربعین حسینی شاهد شکل گیری حماسه جدید دیگری مبنی بر عزیمت ایمن و توام با امنیت و آرامش زوار باشیم.

کنعانی نسبت به مذاکرات با عربستان گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که ما فاز جدیدی از گفتگو‌ها را میان دو کشور آغاز کنیم. زمان دقیقی هنوز تعیین نشده و امیدواریم شرایط در عراق هم به طور مثبت پیش برود و دوستانم بتوانند مانند گذشته نقش فعال خود را ایفا بکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به اظهارات مقامات ایرانی درباره اراده ایران بر مذاکرات گفت: ایران کشوری است که در چارچوب توافق عمل کرده و طرفی که این توافق را ترک کرده دولت آمریکاست. ایران مسئولیت‌پذیر بود و متعهدانه پایبند بوده است. امیدواریم که مقامات آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند بوده و به این توافق بازگردد.

وی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: ما مذاکره مستقیمی با آمریکا نداریم و گفتگو‌ها با واسطه انجام می‌گیرد. موضع ما در قبال زندانیان مشخص است و تاکید داریم که دولت آمریکا شهروندان ایرانی را که ظالمانه بازداشت کرده بدون شرط آزاد کند. ما شهروندان زندانی در آمریکا را دو تابعیتی نمی‌دانیم و طرف مقابل هم باید با نگاه غیرسیاسی عمل کند.

کنعانی در ارتباط با تبادل زندانیان با کشور‌های مختلف گفت: بحث زندانی‌ها جزو پرونده‌های موجود ما و در ارتباط با برخی از کشورهاست. برخی از این پرونده‌ها مربوط به افراد دوتابعیتی است و ما براساس قوانین مدنی خود براساس تابعیت ایرانی این افراد عمل می‌کنیم. ما بحث آزادی این افراد را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص جنگ اوکراین اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین مشخص است. ایران در کنار یک طرف و علیه طرف دیگر نبوده است و تاکید ایران صلح و راه حل سیاسی برای این بحران است و تمام تلاش خود را انجام داده و زین پس انجام خواهد داد.

کنعانی تاکید کرد: راهکار سیاسی بهترین راهکاری است که می‌تواند به این جنگ خاتمه ببخشد. در هیچ ابتکاری که به تشدید بحران کمک کند ورود نمی‌کنیم و در کنار یک طرف علیه طرف دیگر نخواهیم بود و انتخاب ما در بحث اوکراین صلح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->